A tengelyelrendezés
A nemzetközi megjelölés szerint a menetiránynak megfelelő sorrendben a futótengelyeket arab számmal, a hajtott és a kapcsolt tengelyeket együtesen az ABC nagybetűivel jelölik. A hajtott kerékpárok számát a betűnek az ABC-ben elfoglalt helye jelenti, például: A=1, B=2, és így tovább. A MÁV 424-es sorozatú lokomotívjának tengelyelrendezésének nemzetközi jelölése 2D (két futótengely, 4 hajtott tengely), illetve ha az első két futótengelynek a főkerettől való függetlenségét is jelölni óhajtjukí. 2'D. A villamos és dízelmozdonyoknál azt is megkülömböztetik, hogy a tengelyek együttesen, csoportosan vagy egyedileg meghajtottak. A hajtott kerekek számát mindig nagybetűvel jelölik. Ha egyedi hajtásról van szó, azaz egy kerékpárt csak egy motor hajt meg (a kerékpárok között nincs forgómozgást átvivő kapcsolat), akkor tesszük a nagybetű mellé alsó indexbe a 0-t, amit nyomdatechnikai okok miatt ma már többnyire sormagasságban írnak. Amikor csoporthajtásról beszélünk - azaz a kerékpárok egymással valamilyen kapcsolatban állnak - , akkor a 0 elmarad. Amikor forgóvázas a mozdony, akkor az egy forgóvázon belül lévő kerékpárokat számítjuk egy csoportnak. A MÁV V55-ös sorozatú mozdonyának a szokásos tengelyelrendezés jelölése BoCo (a két forgóvázon két, illetve három egyedi hajtású tengely), ami annyira átment a köztudatba, hogy a bé-nulla-cé-nulla megnevezés helyett magát a mozdonyt is Bocónak hívják.
Egy-két ismertebb mozdony tengelyelrendezése:
Mozdony |
Tengelyelrendezés |
V43 (Szili) |
B'B' |
V63 (Gigant) |
Co'Co' |
V64 (Csöpi) |
Bo'Bo' |
1047 (Taurus) |
Bo'Bo' |
M41 (Csörgő) |
B'B' |
M47 (Dácsia) |
B'B' |
M61 (NoHab) |
Co'Co' |
M62 (Szergely) |
Co'Co' |
5314 (Flirt) |
Bo'2'2'2'Bo' |
BzMot (Bézé, Studenka) |
A'1' |
|